Sunday, April 8, 2007

Är en projektledare administratör eller tekniker?

Den erfarne beställaren av systemutvecklingsprojekt vet att det behövs en tekniker i rollen som projektledare, någon som själv arbetat som systemutvecklare och som är utbildad inom teknik för att projektet skall lyckas, dvs leverera funktionalitet till ett acceptabelt pris som beställaren och dess kunder faktiskt kommer att använda.

En icke-tekniker kan vara en aldrig så god organisatör, men utan den nödvändiga insikten i systemutvecklingens art och problem kommer inte den tekniska lösningen nå ända fram.

Därför finns det en rollbeskrivning "teknisk projektledare" idag som vad jag sett framför allt används inom IT-projekt och byggprojekt.

Vad gör då en teknisk projektledare jämfört med den vanlige "projektledaren" vars efterfrågan jag har sett inom många andra branscher?

Jag ställer mig ofta frågan istället, vad BÖR en teknisk projektledare egentligen göra? Idag uppfattar jag att rollen innehåller till hälften administrativa uppgifter - såsom lokalbokning, allmän facilitering, inköp mm.

Till hälften utför projektledaren tekniska uppgifter, såsom att vara ett metodstöd för beställaren, att tillsammans med beställare och utvecklare fatta tekniska beslut, införa verktyg, hjälpa beställaren med kravformulering, kommunicera det tekniska framskridandet med intressenter mm.

Den första administrativa uppgiften, är minst lika viktig som den andra tekniska delen, utan den första kan knappast den andra fungera. Jag ställer mig dock två frågor:

* Är det ett effektivt utnyttjande av resurser att en systemvetare/dataingenjör/IT-ledare till hälften arbetar med administration? Alla yrken innehåller administration men när blir graden av administration så hög att det inte längre är kostnadseffektivt att låta den i andra områden utbildade och kompetenta personalen utföra uppgifterna?

* Om det är naturligt att projektledarrollen skall innehålla en stor del administration, hur skall organisationer, konsultfirmor mfl lyckas behålla tekniskt kompetent personal i den rollen? Med vad skall de tekniska personerna lockas för att stanna kvar i sin roll som projektledare? För någon som en gång varit utvecklare och tekniker är det svårt att se egna utmaningar och utveckling i administratörsrollen. Det är de tekniska problemen teknikern som projektledare vill hjälpa beställaren att lösa.

Många sk tekniska projektledare väljer någon av dessa två vägar:
* Blir utvecklare igen, kanske något mer specialiserad på metodstödsroll
* Blir verksamhetsutvecklare eller chef (över t.ex andra projektledare)

Så hur ska man behålla teknisk personal som projektledare för tekniska projekt?

Jag ser två sätt:
Det ideala: Projektet får tillgång till administrativ personal för visst organisatoriskt stöd. Med största sannolikhet skulle en sådan uppgift inte ta lika mycket tid i anspråk för en administratör som är en betydligt mer professionell utövare med bättre insikt i tillgängliga rutiner och med befintligt kontaktnät och nödvändiga systemstöd.

Jag träffar administratörer som mer än gärna skulle delta mer aktivt i olika utvecklingsprojekt, därför tror jag att sådan roll skulle uppskattas även av många av dem.

Gemensamt ansvar för uppgifter: Om den tekniska projektledaren sågs på som just en tekniker, som andra i teamet, men med särskilda organisatörsuppgifter, skulle de administrativa arbetsuppgifterna delas lika mellan alla deltagare i projektet. Den spontana reaktionen från utvecklare tror jag skulle bli "men jag skall ju programmera", men - den spontana reaktionen från den tekniska projektledaren borde bli för samma fråga "men jag skall ju hjälpa beställaren att bygga system!"

Delar man de administrativa uppgifterna lika mellan deltagarna i ett projekt blir bördan betydligt mindre, och alla kan ägna sin tid åt det de är där för att göra - teknisk utveckling.

För stunden tar jag oftast rollen som teknisk projektledare med allt vad det innebär, men om inget snart ändras vad gäller fördelningen av administrativa och tekniska uppgifter kommer jag också göra som de andra:
antingen bli enbart utvecklare igen eller
bli verksamhetsutvecklare och chef.

och då står världen återigen med en teknisk projektledare mindre.

3 comments:

jockesara said...

Hej Ulrika, tack för ett trevligt och intressant inlägg!

Som gammal TPL håller jag med om att det är mycket administration i rollen, något som man ofta känner sig lite överkvalificerad för.

Vad i helskotta hände med rollen Projektassistent egentligen? Blev den utrotad i någon slags allmän iver att inte ha några "sekreterarjobb"? Men tänk om det är ett viktigt jobb som vissa personer faktiskt skulle tycka vore roligt att göra? Som skulle avlasta "dyrare" personal och frigöra dem för svårare, innovativt arbete? Är det politiskt inkorrekt att fråga sig detta?

Ett närliggande och för mig mer akut problem har dock snarare varit att få TPL att göra det som du beskriver istället för saker de tror att de ska göra (detaljerade planer etc). Inte alla TPL har kommit så långt som du ännu. Det vore synd om du gjorde allvar av dit hot att sluta.

Ulrika Park said...

Haha! Kul att du känner det vore tråkigt om jag slutade, men nåt måste ju hålla mig kvar i längden, som sagt teknikerna går ofta andra vägar som du själv ;-)

Jag tror på en projektassistent, däremot skulle jag inte påstå att en sådan person skulle ha mindre innovativa uppgifter, eller lättare för den delen. Att organisera och administrativt möjliggöra (facilitate) kan vara nog så komplicerat! Kanske du glömt sen du var tpl, eller så gjorde du som vi brukar som tekniker i rollen, helt enkelt prioriterade bort uppgifterna vilket leder till overhead-besvär och onödiga fördröjningar av projektet..

Vore roligt att se en kommentar här från en "akademisk administratör" som jag respekterar högt och som definitivt inte har enkla uppgifter i sin vardag..

Ulrika Park said...

Eller för den delen, en vd-assistent jag känner som gör allt från att flytta berg till att inköpsförhandla, till att hålla utbildningar i MS Access, till att arrangera fantastiska fester, till att boka den bästa resrutten, till att...